Sider

fredag 7. august 2015

Tro ikke alt du leser!

Kjøpte Drammens Tidende på onsdag. På side 4 er det en artikkel hvor overskriften er "Norske eksperter er kritiske til RCT"
(RCT står for regional kjemoterapi og er en behandlingsmåte hvor man setter cellegiften hvor svulsten er, istedet for å sette det i en åre i handa, som jeg får. )

RCT tilbys ikke i Norge og det er dette mange drar blant annet til Tyskland får å få. Dette har visstnok hatt god effekt på mange og flere har til og med blitt friske.


Jeg begynte å lese artikkelen, hvor professor i onkologi, Kjell Magne Tveit ved Oslo universitetssykehus, er skeptisk til at kreftpasienter drar til utlandet og mener mye av behandlingen er eksperimentell. Skjønner at man skal være skeptisk til huggabugga greier, men vi snakker Tyskland og de har tall å komme med med tanke på denne behandlingen. De er jo også mange flere mennesker. Skal Norge vente helt det har blitt testet x antall personer over x lang tid, så blir vi hengende langt etter og mange dør. Kan vi ikke stole på det Tyskland har kommet frem til?

Så leste jeg noe som gjorde meg rasende og litt kvalm faktisk. Ordrett står det:

"-Regional kjemoterapi har ikke vist seg å ha noe større effekt enn regulær cellegiftbehandling, og det er mye som sies om regional kjemoterapi som ikke holder stikk.

Han understreker imidlertid at denne behandlingsformen også gis i Norge ved enkelte kreftformer og at det for eksempel er standard behandling ved kreft i bukhinnen."




De fleste ville kanskje tenkt: "Å, så bra at noen får denne behandlingen i Norge da. Det er sikkert de som virkelig har behov for det."
Jeg tenkte: "Hæ?"
Dette er direkte løgn! Å påstå at dette er standard behandling ved kreft i bukhinnen er sjokkerende! Da vet ikke den såkalte eksperten mye om behandlingsmåtene i Norge og så skal han kritisere andre land?
Jeg har ikke fått RCT, har aldri blitt tilbudt det eller aldri hørt snakk om det. Jeg har også spurt om andre behandlingsmåter, men da har det heller ikke kommet opp.
At en såkalt ekspert skal si usanne ting om noe som har med liv eller død å gjøre er hårreisende. Folk bør få vite dette og være forsiktig med å tro på alt man leser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar