Sider

lørdag 8. mars 2014

Min kampsak og kvinnesak

Først av alt: Gratulerer med dagen alle dere strålende kvinner der ute! :-)

Hadde ikke jeg dratt til en privat klinikk og tatt en ordentlig gynekologisk undersøkelse med ultralyd, så hadde jeg mest sannsynlig sittet "lykkelig" uvitende den dag i dag.
I min barselgruppe, så var det flere som hadde hatt seksukerskontroll hos fastlegen sin og da hadde de bare hatt en samtale med legen. Ingen form for undersøkelse what so ever og bare litt smalltalk om fødsel, amming og hverdagen med en baby.
Jeg spurte min egen fastlege også om hva rutinene ved en seksukerskontroll hos han er. Han sa at også hos han var det en samtale og ingen gynekologisk undersøkelse.
Forstår at mange ikke synes en gynekologisk undersøkelse er så innmari kult, men det er så innmari viktig. Spesielt etter en fødsel med så mange forandringer kroppen er gjennom både fysisk og hormonelt. Det er også mange som ikke har lyst til å gå til fastlegen for dette. Jeg personlig synes det er greit å gå til en egen klinikk for gynekologiske undersøkelser og har alltid gjort det. Både fordi jeg synes rett og slett det er greit å slippe å tenke på at legen har sett meg der nede når jeg er der for influensa og fordi det er greit å få undersøkt de mest private delene av noen som virkelig vet hva de driver med. Men det å gå til en privat klinikk er jo dyrere. Jeg har vel betalt rundt 700 kr. Jeg synes det er verdt det og spesielt i dag som jeg vet hvor mye det kan ha å si.

Min kampsak og kvinnesak er derfor at alle kvinner burde få gratis gynekologisk undersøkelse på en gynekologisk klinikk seks uker etter en fødsel. Dette skal jeg få til!

Har ikke alle detaljer klare på hvordan jeg skal få det til, men jeg vet at jeg skal få gjennomført det. Noen som har ideer om hvordan man kan gå frem?

Ha en fortsatt flott kvinnedag alle der ute! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar